Die Frau mit den 5 Elefanten
Documentary portrait of 86-year-old Svetlana Geier, originally Ukrainian, who dedicated her life to translating Russian literature into German. The reason was, as she says herself, to pay off her debts to Germany - a debt she saddled herself with during World War II. For the last 20 years, she has concentrated on the five great novels - ‘the five elephants’ - by Dostoevsky.
The film juxtaposes her meticulous intellectual effort, which she carries out with several retired friends, with Geier's everyday activities in and around the house: peeling apples, making tea and receiving the children and grandchildren. When she is invited to be a guest lecturer in Kiev, she returns to her home soil for the first time in 56 years.