Through the performance of Colonel Machorka-Muff, a former Nazi who is reinstated in the Adenauer regime, we see the unchanging thinking of the Nazi and/or the military mind. As the colonel of the title, Dr. Johannes Eckhardt is properly cold and convincing as a believer in the rights of the soldier.
In 1954, Jean-Marie Straub (1933, Metz), then a student, moved to Paris where he became a film club organizer. He met Jacques Rivette and Robert Bresson. In 1958, he refused to do his military service in Algeria and left for Munich with his wife, Danièle Huillet (1936 - 2007). Five years later, they co-wrote and directed Machorka-Muff, their first film. They have since made a further twenty films together. Their best-known film, The Chronicle of Anna Magdalena Bach (1967), was the first time the Liepzig chorale had ever been heard in public. In 1969, the couple moved to Rome. One overriding law governs all their films: despite the transposition in time and space, the cinematic adaptation must respect the text's original meaning. (Unifrance)