Gowok: Javanese Kamasutra
Hanung Bramantyo’s schitterende drama speelt zich af in de jaren 60 en is geïnspireerd op een eeuwenoude Javaanse tekst. De film gaat over een wijze vrouw die door een familie wordt ingehuurd om hun jonge mannen in te wijden in de seksuele aspecten van het huwelijk.
Een Gowok, een figuur uit de Javaanse traditie, had een even zeldzame als prikkelende rol: ze werd ingehuurd om aanstaande bruidegoms in te wijden in de seksualiteit en het vrouwelijk lichaam. Zij putten daarbij niet uit de Indiase Kama Sutra, maar uit de Serat Centhini, een bijzonder twaalfdelig werk over de culturele, spirituele en sensuele aspecten van het Javaanse leven. In Gowok: Javanese Kamasutra vermengt Hanung Bramantyo de rijke historie met een sterk menselijk verhaal in een liefdesgeschiedenis over persoonlijke verlangens, maar ook over de kwetsbare en door veranderingen bedreigde traditie.
Bramantyo, een van de meest geprezen filmmakers van Indonesië, brengt de jaren 60 schitterend tot leven. Hij toont de periode niet alleen in al haar glorie, vóór de gezagscrisis later dat decennium, maar verkent ook de complexere realiteit van deze patriarchale cultuur. In plaats van expliciete beschrijvingen van de seksuele voorlichting, kiest de film voor een poëtische weergave van de rol van de Gowok en volgen we de reis van de personages aan het begin van een nieuwe, complexere fase in hun leven. Bramantyo heeft daarmee een van zijn gedurfdste films afgeleverd.