The Blue Caftan
Mina en Halim hebben een kledingzaak in de oude Marokkaanse stad Salé. De zwijgzame, onverstoorbare Halim maakt kaftans en is daarmee de hoeder van een verdwijnende traditie. Maar hij draagt nog een last met zich mee: Halim is gay. Hij spreekt stiekem met vreemden af in de plaatselijke hamam, een gewoonte waar zijn ongelukkige, maar liefdevolle vrouw Mina van op de hoogte lijkt te zijn. Als de getalenteerde jonge leerling Youssef in de winkel komt werken, wordt het ongemakkelijke evenwicht tussen Halim en Mina verstoord.
Maryam Touzani’s The Blue Caftan is een ingetogen kamerspel rond onuitgesproken spanningen tussen de drie hoofdpersonages. Gebruikmakend van die verborgen onrust geeft Touzani dit psychoseksuele drama een erotische sfeer. Alledaagse handelingen, zoals het pellen van mandarijnen en het borduren van stof, krijgen door het onderdrukte verlangen een verborgen lading. Het camerawerk van Virginie Surdej, in de stijl van Nederlandse stillevens, geeft de voorwerpen in de film een sensualite lading, als de weerspiegeling van de onuitgesproken verlangens van de personages.
The Blue Caftan wordt gedragen door het indrukwekkende acteerwerk van de drie hoofdrolspelers, Lubna Azabal, Saleh Bakri en debutant Ayoub Missioui, van wie Touzani de bewegingen en handelingen zo stileert dat ze perfect aansluiten bij het gelijkmatige tempo en de ingetogen sfeer van de film.