Scar
Scar neemt een bijzondere plaats in binnen de ontwikkeling en het oeuvre van Ronit Elkabetz: het is haar eerste werk als co-scenarist en haar enige werk dat ze niet voor zichzelf of haar broer Shlomi maakte.
En het project was niet eens haar idee: Haim Bouzaglo (die na deze film een jaar of tien niet meer in de filmwereld zou werken) begon al in de jaren 80 aan het project Scar, maar Elkabetz gaf het een andere wending. In tegenstelling tot Elkabetz' eigen werk als co-regisseur is deze film op uiterst sensuele, maar ook allegorisch wijze volledig abstract: een man en een vrouw ontmoeten elkaar in het donker en raken elkaar al snel kwijt. Hij gaat naar haar op zoek en herkent haar in andere vrouwen die allemaal haar gezicht hebben, maar in totaal andere werelden leven – of ziet hij haar gewoon in elke vrouw die hij tegenkomt?
Het gevoel je tussen twee tijdperken te bevinden, het zoeken naar een toekomst terwijl je het verleden probeert te begrijpen dat verontrustend voltooid lijkt, maakt Scar tot een typische jaren 90-film die tegelijkertijd verrassend actueel is.