Along the Way
In 1990 presenteerde ze voor het eerst een film op het festival, nu is Mijke de Jong terug op IFFR met Along the Way, het roerende verhaal van twee vluchtelingen die Fort Europa proberen te bereiken. De film vond zijn kiem in het vrijwilligerswerk dat De Jong deed in het beruchte vluchtelingenkamp Moria op Lesbos, waar ze de Afghaanse tweeling Nahid en Malihe ontmoette. Geraakt door hun verhaal, ambities en talent besloot De Jong met de zussen samen te werken.
Het resultaat is een aangrijpende en krachtige film over de ervaringen van Fatima en Zahra, gestrand in Istanboel na een levensgevaarlijke reis vanuit Teheran. Griekenland bereiken is hun doel, maar ook dan zijn ze nog nergens. Net als andere jongvolwassenen hopen Fatima en Zahra het te gaan maken; ze dromen van een bestaan als filmmakers. Met hun vindingrijkheid en mentale veerkracht moet dat lukken – als ze de kans krijgen.