The World to Come
“Wie is dat?” vraagt Abigail aan haar echtgenoot als een huifkar langs hun afgelegen boerderij rijdt. “Finney. En zijn vrouw”, antwoordt hij. De camera heeft dan allang verraden dat Abigail helemaal niet keek naar de nieuwe buurman met de teugels in handen. Haar blik richt zich op Tallie, kaarsrecht naast hem, met haar rode haar. Zij is het die Abigails eentonige bestaan aan de Amerikaanse frontier van kleur zal voorzien.
The World to Come vangt de verrukking van verliefdheid. Lang cirkelen de twee, fenomenaal gespeeld door Katherine Waterston en Vanessa Kirby, om elkaar heen. Abigails voice-over en hun gesprekken reppen over verlangens, zonder ze expliciet te kunnen benoemen. Regisseur Mona Fastvold toont ondertussen hoe er sensualiteit kan schuilen in een haarlok, of stoom die afslaat van pasgewassen lakens. De vrouwen smeden een zielsverwantschap, die tegelijk een ontsnapping is aan de restricties van een maatschappij waarin zij een bijrol spelen. Maar kan dat wel?