Amos Gitaï, la violence et l’histoire
Na een lange afwezigheid keert Amos Gitaï terug op IFFR – als onderwerp van een rijke documentaire over twee reeksen uit zijn uitdijende oeuvre. Laurent Roth, die het IFFR-publiek in 2019 fascineerde met zijn onorthodoxe portret van een andere filmmaker, Pierre Schoendoerffer, bespreekt met Gitaï zijn serie House (1980), A House in Jerusalem (1998) en News from Home/News from House (2005). Hij gaat ook in op zijn reeks werken die de moord op Yitzhak Rabin onderzoekt en gedenkt. Hierin vertelt hij het verhaal op bijna elke manier mogelijk, van fictiefilm tot installatie.
Zie het als een experimentele rangschikking, die het accent ook zomaar op andere reeksen in Gitaï's werk kan leggen. Zo komen verschillende aspecten van zijn visie en persoonlijkheid naar voren. Gitaï is een empathische, maar ook scherpe politieke strijder, de publieke intellectueel.