Als Israël Libanon binnenvalt, schuilen vijf mensen in een huis voor het geweld. Een verdieping hoger nemen Israëlische soldaten stelling.
Nadat Parasite als eerste Koreaanse film op het filmfestival van Cannes in 2019 met een Gouden Palm werd bekroond, groeide de zevende lange film van Bong Joon Ho niet alleen in zijn thuisland, maar overal ter wereld uit tot een succes bij pers en publiek. De ijzersterke vertelling over hedendaagse verhoudingen tussen arm en rijk in de hedendaagse Koreaanse maatschappij raakte een gevoelige snaar.
Met zijn cameraman Hong Kyungpyo deelt Bong de liefde voor klassieke zwart-witfilms. Nadat hij al eerder van Mother (2009) een speciale zwart-witversie maakte, voelde hij ook nu die behoefte bij Parasite. "Ik ben er zeker van dat iedereen een andere opvatting zal hebben over deze versie. Zelf vind ik dat alle personages er nog pathetischer uitzien, en dat het onderscheid tussen de drie verschillende ruimtes waar de families verblijven in al zijn grijstinten nog tragischer is. Maar bovenal ben ik nieuwsgierig naar de reacties van het Rotterdamse publiek."