De kunst van Vermeer opent de weg naar liefde in de kapitalistische ratrace van New York. En toch gaat het mis.
Op 85-jarige leeftijd is Jan Švankmajer een van de meest prominente figuren uit de Europese film. Met zijn werk inspireerde en gidste hij meerdere generaties regisseurs, maar zijn scherpe en meedogenloze analyse van de menselijke natuur blijft volstrekt uniek. Toen Švankmajer besloot op te houden met filmen na Insect (2018), suggereerde zijn producent dat de creatieve processen die hun filmbedrijf Athanor deden bloeien, zouden bewaard worden op film.
Gedurende drie jaar volgden de regisseurs het leven van Jan Švankmajer. Ze lichten niet alleen zijn creatieve principes toe, maar ook zijn samenwerking met oude vriend en producent Jaromír Kallista. Door de film heen waart ook de herinnering aan Eva Švankmajerová, echtgenote en co-auteur, muze en onafscheidelijke wederhelft. Alchemical Furnace werd gedraaid op diverse filmformaten in combinatie met archiefbeelden. Speels en poëtisch, onthullend met een vleugje Tsjechische humor, brengt de film een ode aan creativiteit en camaraderie.