I diari di Angela – Noi due cineasti
Veertig jaar lang werkten Yervant Gianikian en Angela Ricci Lucchi samen aan een indrukwekkend, veelgeprezen en origineel oeuvre. In hun werk ontleden ze found footage en leggen ze verbanden tussen moderniteit en imperialistisch, twintigste-eeuws geweld.
Zo toonde IFFR in 2018 in het programma A History of Shadows nog hun fraaie installatie Journey to Russia. Die bestond uit een aquarelrol van Ricci Lucchi (een leerling van kunstenaar Oskar Kokoschka) en zes videoprojecties – een neerslag van hun zoektocht naar de overlevenden van de Russische avant-garde ten tijde van het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Kort daarna overleed Ricci Lucchi en begon Gianikian aan deze film.
Het ontroerende eerbetoon is samengesteld op basis van Angela Ricci Lucchi's (geïllustreerde) dagboeken en persoonlijke film- en videoverslagen. Die vangen hun dagelijks leven in de heuvels van Noord-Italië en hun vele reizen, zoals een tocht naar Armenië met acteur Walter Chiari. Dit persoonlijke verslag bewijst dat hij doorgaat met hun levenswerk van 'cinematografische opgravingen'.