Neville D'Almeida – Chronicler of Beauty and Chaos
De Braziliaanse regisseur Neville D'Almeida (Belo Horizonte, 1941) heeft talloze films op zijn naam staan, veel daarvan succesvol, zoals het box office-succes A dama do lotação (Lady on the Bus, 1978). Tegelijk is hij, naar eigen zeggen, de meest gecensureerde filmmaker van het land – en waarschijnlijk ook de meest omstreden. D'Almeida staat bekend als een provocateur die in zijn werk steevast de grenzen opzoekt. Zijn experimentele films werden soms neerbuigend omschreven als (soft)porno. Ondanks internationale waardering op filmfestivals kreeg hij in eigen land steeds minder steun, waardoor hij zich de laatste twintig jaar voornamelijk op beeldende kunst toelegde.
Deze documentaire voert de kijker langs een fascinerend stuk Braziliaanse filmgeschiedenis. D'Almeida’s werk wordt in al zijn excessen getoond, maar ook in al zijn artistieke vernieuwingsdrang. Collega’s, acteurs, actrices en critici halen herinneringen op, en ook de behoorlijk onbescheiden D'Almeida zelf laat zich interviewen – zij het met frisse tegenzin.