High-Rise, gebaseerd op de roman van J.G. Ballard (wiens Crash eerder door David Cronenberg verfilmd werd), speelt zich af in een retro-futuristische versie van de jaren zeventig. Dokter Robert Laing (Tom Hiddleston) verhuist naar een luxueus flatgebouw (een ‘high-rise’) dat een autonome gemeenschap vormt, compleet met supermarkt, zwembad en moderne liften. Hij sluit vriendschap met zijn aantrekkelijke buurvouw Charlotte (Sienna Miller) en de architect van het gebouw, mr. Royal (Jeremy Irons), die bovenin woont. Geleidelijk ontdekt hij de complexe klassenverhoudingen tussen de verdiepingen. Het broeit in de ‘lagere’ verdiepingen, wat uitmondt in een opstand tegen de elite en hun exclusieve cocktailparty’s (die meestal uitmonden in orgies), waarna de bewoners zich groeperen in moordlustige ‘gangs’, met alle bloederige, gewelddadige en apocalyptische gevolgen van dien.
De zorgvuldige en uitbundige art direction zorgt voor een prachtig gestileerde, dystopische en bij vlagen hysterische parabel van de hand van de regisseur van Kill List (IFFR 2012) en Sightseers (IFFR 2013).