Ping’an Yueqing
Op 27 december 2010 kwam het dorpshoofd Qian Yunhui om bij een verkeersongeluk in Yueqing, in het oosten van China: hij werd vermorzeld onder het linker voorwiel van een enorme rode vrachtwagen. Dat was althans de lezing van de Chinese autoriteiten, en al snel werd de trucker veroordeeld. Maar al even snel rees er twijfel; volgens zijn familie en vele dorpsgenoten was er sprake van moord. Het protest nam al snel toe, vooral online, waar ook gruwelijke foto’s verschenen van het geplette lichaam van Qian Yunhui.
Ai Weiwei Studio, de productiemaatschappij van ’s werelds vermaardste luis in de pels, de kunstenaar Ai Weiwei, dook ook in de zaak. In de grondige documentaire Ping’an Yueqing verschijnen doodsbange dorpsgenoten voor de camera en wordt het ongeluk gereconstrueerd. Gaandeweg wordt duidelijk dat Qian Yunhui een lastpak was voor de autoriteiten, en dat het ‘Qian Yunhui-incident’ niet op zichzelf staat. Ook in de andere gevallen staat de politie lijnrecht tegenover het volk; tragisch verkeersongeluk of brute moord?