Ontheemding knaagt aan de ziel van de Oost-Timorese vluchtelingen in het stoffige grensplaatsje Atambua. Busschauffeur Ronaldo nam de wijk toen na het referendum van 1999 gewelddadigheden uitbraken over de onafhankelijkheid. Hij liet zijn vrouw en twee dochters achter, zijn zoon João nam hij mee. Verbitterd zweert hij pas terug te keren als zijn geboorteplaats weer Indonesisch is.
João is nu een tiener die zijn vader ontwijkt, rondhangt met vrienden en troost zoekt bij cassettebandjes met de stem van zijn moeder. Afgezien van Ronaldo's ontslag wegens drankgebruik gebeurt er verder weinig in dit tot stilstand gekomen bestaan, tot João zijn oog laat vallen op Nikia, een meisje dat hij lang niet heeft gezien en dat een pijnlijk geheim koestert.