02:06 - Anatomy of Pain
'Tijdens de bombardementen verliest je de mogelijkheid om een subject te zijn; je verandert in een object.' (Miroljub Vuckovic) Onder de poëtische titel 'Brieven uit Belgrado' presenteert het festival een klein verzamelprogramma van twee documentaires uit Joegoslavië. De dagelijkse waarheid van Joegoslavië anno 1999 was echter verre van poëtisch: de al enige jaren durende dictatuur werd gevolgd door de bombardementen van de Navo. Een van de sterkste oppositiegroeperingen van de laatste tien jaar in de hoofstad was Radio B92. Nadat dit door het regime verboden en afgesloten werd, besloten de vrienden die in B92 samenwerkten samen onder te duiken. Het videodagboek Are They Bombing Over There? volgt hun dagen en nachten in de periode van de bombardementen in Belgrado. Dit videodagboek heeft een 'home-movie'-achtige vorm. Net als Anatomy of Pain gaat het hier om ruw materiaal, dat echter meer duidelijk maakt over de situatie aldaar dan welke artistieke aanpak of uitleg ook had kunnen doen. Anatomy of Pain laat de situatie vlak na het bombardement van de televisiezender zien, en de frustratie van de familieleden van de zestien overlevende medewerkers (de bazen waren tijdig gevlucht). Regisseur Janko Baljak is op dit moment bezig met het tweede deel van zijn documentaire, waarin hij de waarheid over wat er destijds gebeurde wil onthullen. Dit verzamelprogramma zal ingeleid worden door Miroljub Vuckovic, directeur van het filminstituut in Belgrado.