In Schramm – Into the Mind of a Serial Killer vervolgt Jörg Buttgereit esthetisch en thematisch de weg van zijn ‘nekromantische’ speelfilms: een absurdistisch spel met de goedkopere porno- en horrorgenres. De Schramm uit de titel is de lustmoordenaar Lothar Schramm, in het dagelijkse leven een taxichauffeur die geen enkele verdenking oproept. Zijn buurvrouw vindt hem een keurige en aardige man. De film toont uitvoerig hoe hij zijn twee laatste slachtoffers, Jehova’s getuigen die bij hem aanbelden, op bloederige wijze van het leven berooft en de lijken vervolgens gebruikt voor een burlesk necrofiel lustspektakel.
Schramm wordt later dood naast zijn slachtoffers aangetroffen. De buren waren over de lucht van rotting gaan klagen. De man die bekend werd als de ‘lipstick killer’ bleek een eenzame en toevallige dood te zijn gestorven door van een trap te vallen.