The Philosophy of Horror – A Symphony of Film Theory
In 1990 publiceerde Noël Carroll The Philosophy of Horror Or, Paradoxes of the Heart, een onderzoek naar het wezen van cinema en angst, en ons verlangen de grootste nachtmerries onder ogen te zien op het witte doek. Péter Lichter en Bori Máté bewerkten het boek tot verschillende hoofdstukken, of bewegingen. Elk hoofdstuk begint met een Carroll-citaat over de verschillende manieren waarop horror werkt. Daarna zien we meedogenloos bewerkte beelden uit genreklassiekers die deze observaties kracht bijzetten.
De nadruk op structuur en materiaal zien we ook terug in een andere Cinema Regained-film: Fat Chance van Stephen Broomer, die materiaal van gothic noir-icoon Laird Cregar op vergelijkbare essayistische wijze bewerkt en gebruikt. En niet te vergeten Kier-La Janisses werk Woodlands Dark and Days Bewitched: A History of Folk Horror in het IFFR-programma Bright Future, dat op vergelijkbare wijze op zoek gaat naar een duistere wereld, zij het in een klassiekere documentaire stijl.