The Dinosaur
Wat doe je als een van de grootste filmmakers van je land tegenwoordig vooral wordt herinnerd als een sociopaat die zijn acteurs kwelde met zijn extreme stemmingen en crews tot waanzin dreef met zijn excessen? Veikko Aaltonen stelt zich die vraag over zijn mentor Rauni Mollberg, Finlands internationaal bekendste auteur uit de jaren zeventig en tachtig.
Met harde naturalistische drama's als de sombere Lapland-pastorale The Earth Is a Sinful Song (1973) of het heftige oorlogsepos The Unknown Soldier (1985) boorde Mollberg als eerste het collectieve onderbewustzijn van Finland aan. Zijn meesterwerken verkennen onbekende diepten van het menselijk lijden, waar Finnen maar al te griezelig vertrouwd mee zijn. The Dinosaur gaat weliswaar over één regisseur en één land, maar de vragen, behoedzaam gesteld en ongemakkelijk beantwoord, zijn van toepassing op elke filmcultuur – wat dit een van de belangrijkste politieke werken van de afgelopen jaren maakt.