Night on Earth
Deze vijf korte ‘existential’ comedies spelen in dezelfde nacht, op verschillende plaatsen op aarde. Het eerste deel is gesitueerd in Los Angeles, waar de avond net gevallen is. Aan het slot van het laatste deel, dat speelt in Helsinki, breekt de ochtend weer aan.
Ieder deel begint met een vluchtige ontmoeting tussen een taxichauffeur en zijn nachtelijke klanten. De toon is steeds anders, bepaald door het karakter van de stad en haar bewoners. Voor iedere stad zijn acteurs gekozen die er thuishoort, zoals Béatrice Dalle in Parijs en Kaurismäki-acteur Matti Pellonpää in Helsinki. Sommige delen zitten vol quirky humor, zoals dat in New York met Armin Müller-Stahl en het deel dat in Rome speelt, met Roberto Benigni. Het afsluitende deel in Helsinki is dan weer in- en intriest.
Jarmusch was bij Night on Earth zijn eigen producent en had volledige artistieke zeggenschap. Hij is zelfs de eigenaar van de filmnegatieven, wat zeker voor Amerikaanse films zeer ongebruikelijk is.