Decameron
“History is not just a matter of date”, aldus Chris Patten in zijn laatste speech als Britse gouverneur van Hongkong, voordat Engeland in 1997 de bestuurlijke macht van de regio overdroeg aan China. Rita Hui Nga Shu combineert deze speech en andere historische bronnen met fictie en hedendaags beeldmateriaal. Zo staat haar aangrijpende documentaire op kritische wijze stil bij de vraag wat Hongkong op dit moment is.
De titel van dit ambitieuze video-essay refereert aan Giovanni Boccaccio’s gelijknamige literaire meesterwerk uit de middeleeuwen, eveneens gemaakt nadat een historische plaag uitbrak in de wereld. Net als in Boccaccio’s literaire tekst lopen verschillende verhalen, tijdlijnen en perspectieven door elkaar. Het caleidoscopische Decameron toont een door corona geteisterd Hongkong, dat ook nog kampt met trauma’s uit het recente verleden. Het is een waardevol politiek document dat, door de recente protesten in een bredere context te zetten, een complexe dialoog met het heden, verleden en de toekomst van de stad aangaat.