Cinephilia Now: Part 1 – Secrets Within Walls
Het eerste dat filmmaker/essayist Sasaki Yusuke wilde weten toen hij een baan kreeg in de stad Tottori was hoeveel bioscopen er waren. Het antwoord was ontluisterend: één maar. Maar toen Sasaki de straten en stegen van zijn nieuwe thuishaven begon te verkennen, vond hij een overvloedige cultuur van alternatieve vertoningslocaties.
De oprichter van Tottori’s oudste filmclub organiseert nog altijd vertoningen. Een andere oudere man ontdekte tientallen jaren geleden het politieke belang van documentaires en deelt dat sindsdien met zijn publiek. Een curator van het speelgoedmuseum in de stad meende dat het vertonen van animatiefilms de waardering voor de tentoongestelde objecten zou verhogen. Overal waar twee of drie filmliefhebbers samenkomen, is er cinema. Door de nadruk te leggen op gewone mensen en het sociale belang van filmvertoningen is Cinephilia Now niet te vergelijken met elke andere actuele documentaire over de liefde voor cinema.