Battle Royale
Japan bevindt zich in een staat van chaos, het geweld van rebellerende tieners is oncontroleerbaar. De overheid slaat terug met een nieuwe wet: elk jaar wordt een schoolklas naar een onbewoond eiland gebracht om het daar onderling uit te vechten. De regels zijn simpel: het duurt drie dagen en er mag er maar één overleven. Wanneer een ontvoerde schoolklas wakker wordt, verklaart een leraar (niemand minder dan Kitano ‘Beat’ Takeshi) dat de band om hun nek elk moment op afstand tot ontploffing kan worden gebracht.
Veteraan Fukasaku Kinji, nogal altijd even provocerend, heeft een omstreden en gewelddadig epos aan zijn oeuvre toegevoegd. Hij kon zich ogenblikkelijk identificeren met de tieners uit de populaire roman die ten grondslag lag aan de film; als vijftienjarige werd hij geconfronteerd met de dood van de meeste van zijn klasgenoten tijdens een bombardement. De emoties die dat opriep, de irrationele haat tegen de krachten die dat geweld hadden afgeroepen, zijn voor hem altijd cruciaal geweest – en zeker voor deze brutale variant van Expeditie Robinson.