Zombi Child
Haïti, 1962. Clairvius Narcisse sterft plotseling, wordt direct begraven en komt weer tot leven. In deze limbo tussen leven en dood moet Narcisse als slaaf zwoegen op een suikerplantage, verworden tot een man zonder vrijheid en bewustzijn. In deze parallelvertelling is Narcisse’s verhaal naar verluidt op waarheid gestoeld. Antropoloog Wade Davis beschreef deze zaak in The Serpent and the Rainbow (1985), het boek waar Wes Craven zijn gelijknamige zombiefilm op baseerde.
Met Zombi Child keert regisseur Bertrand Bonello eveneens terug naar de folkloristische en koloniale wortels van de zombiemythologie, en vervlecht die met het hedendaagse verhaal van de Haïtiaanse tiener Mélissa. Op een Parijse kostschool staat haar traumatische verleden in schril contrast met de kopzorgen van de geprivilegieerde meisjes die zeggen te sterven vanwege liefdesverdriet. Verwacht een ambitieuze en originele zombiefilm waarin historische en culturele thema’s zorgvuldig worden gebalanceerd, met hypnotiserende beelden van cameraman Yves Cape (Holy Motors) en een bezwerende synth-soundtrack van Bonello zelf.