In Saint-Denis, een buitenwijk van Parijs, staat het Collège Dora Maar. Op deze middelbare school volgde filmmaker en kunstenaar Eric Baudelaire vier jaar lang de leerlingen van een filmklas. Hij deed dat voornamelijk vanaf de zijlijn; de kinderen filmen zichzelf, elkaar, hun omgeving en discussiëren over de betekenis en mogelijkheden van het medium film. Welke vragen en emoties houden hen bezig, en hoe zien zij hun plek in een snel veranderende wereld?
Hun observaties zijn intuïtief, alledaags en ontdekkend, ze bezien de dingen om hen heen zoals eigenlijk alleen kinderen dat doen: met nieuwsgierigheid, een open blik en verrassende inzichten. De discussies over thema’s als racisme, immigratie en identiteit zijn daarentegen uiterst bevlogen en volwassen. Terwijl de tijd bijna ongemerkt verstrijkt, wordt duidelijk dat Un film dramatique een werkplaats is voor de kinderen; ze zijn daarmee niet alleen coregisseur van de film, maar ook het onderwerp in hun eigen leven en in dat van elkaar.