De opening van The Vasulka Effect kan niet treffender: Steina Vasulka spreekt via verschillende televisieschermen haar man Woody aan, die naar deze schermen kijkt en op haar reageert. Het lijkt de perfecte verbeelding van de relatie tussen de vrijgevochten en grensverleggende pioniers van de videokunst. Na hun ontmoeting in Praag in de vroege jaren zestig, verruilden ze Tsjecho-Slowakije voor New York, waar ze later The Kitchen oprichtten, hun legendarische galerie voor kunst en performances.
Nu de gepensioneerde Vasulka's in Santa Fe wonen en diep in de schulden zitten, lijken ze grotendeels vergeten door de huidige kunstwereld. Ze zijn echter nog druk bezig met hun nalatenschap: het conserveren en archiveren van hun videowerk, waarin ze net als vroeger 'DIY' te werk gaan. Gunnarsdóttirs documentaire laat zien welke impact hun experimenten hadden. Met het huidige medialandschap in gedachten, is het duidelijk dat zij in de jaren zestig hun tijd ver vooruit waren. De hernieuwde waardering is meer dan terecht.