The Home & The World Today
Gharē Bāirē, de roman uit 1916 van Nobelprijswinnaar Rabīndranāth Ṭhākur (Tagore), vertelt over een tragische driehoeksverhouding tussen een zamīndār (landeigenaar), zijn vrouw via een gearrangeerd huwelijk en een vriend, een revolutionair die de boycot van buitenlandse goederen bepleit. Satyajit‍ Rāẏ, de drijvende kracht achter de Bengaalse cinema, verfilmde deze klassieker in 1984 met een licht proto-feministische toets.
Aparṇā Sēn, voormalig actrice maar al lange tijd de belangrijkste vrouwelijke filmmaker van India, heeft het verhaal rigoureus aangepast aan het hier en nu. De man is (online) schrijver en redacteur die zich bezigheid met onderzoek naar hindoe-nationalisme (gebaseerd op de moord op journaliste Gaurī Laṅkēś); zijn veel jongere vrouw is een dalit, terwijl zijn vriend een ooit heel linkse, nu extreemrechtse studentenactivist is. Zo wordt het oorspronkelijke burgerlijke verhaal van emotionele emancipatie vertaald naar een brutale blik op de hedendaagse politieke troebelen. Sēn bewijst opnieuw haar enorme artistieke veelzijdigheid met onvermurwbare morele en ethische overtuiging.