The Cloud in Her Room
Het oude appartement van Muzi’s ouders is er nog. Een bed, een achtergelaten stoel, een raam dat uit de sponning valt – het zijn de restanten van een relatie die ter ziele is. Haar vader heeft een nieuw gezin gesticht, haar moeder heeft buitenlandse vriendjes en alleen Muzi lijkt zich nog om de plek te bekommeren. In The Cloud in Her Room doolt ze een aantal keer doelloos rond in dit verstilde verleden.
In haar voelbaar persoonlijke debuutfilm volgt de Chinese filmmaker Zheng Lu Xinyuan haar 22-jarige hoofdpersoon als die voor nieuwjaar terugkeert naar haar geboorteplek Hangzhou. Ze spreekt af met oude vrienden, maakt nieuwe, en bezoekt haar ouders met wie ze vooral vriendschappelijk omgaat. Nergens lijkt ze nog te passen. Muzi leeft in limbo: net als dat appartement is ze stil komen te staan tussen verleden en toekomst.
Zheng Lu, die haar film in zwart-wit draaide, onderstreept Muzi's vervreemding met haar soms gedurfde regiekeuzes. Ze combineert handheld documentaire beelden, waarin Muzi mensen om haar heen interviewt, met afstandelijker camerawerk. Als kind van gescheiden ouders, nazaat van de eenkindpolitiek en volwassen geworden in een China waar alles duizelingwekkend snel verandert, maakte Zheng Lu een melancholische én actuele film over haar generatie en de maatschappij waarin ze opgroeit. Tegelijkertijd is het een universeel verhaal over liefde, relaties, de onmacht om die te onderhouden en de eenzaamheid die dat veroorzaakt.