Sound of Metal
Geluid is alles in het leven van Ruben. Dat begint met de gemoedelijke jazz waarmee hij opstaat, en bouwt op naar de snoeiharde drumsets die hij er iedere avond uit ramt in de optredens van de noiseband die hij heeft met zijn vriendin en bandgenote Lou. Maar als hij plotseling doof wordt, zet dat de precaire balans van hun nomadische rockleven op scherp. Wie is Ruben nog, als datgene waarop hij zijn identiteit heeft gebouwd wegvalt? En zal hij nog steeds clean kunnen blijven nu zijn uitlaatklep in de muziek vervliegt?
Debuterend regisseur Darius Marder, die eerder meeschreef aan Derek Cianfrance's The Place Beyond the Pines, dompelt ons volledig onder in Rubens worsteling. Het ijzersterke geluidsontwerp van Sound of Metal hamert er maar weer eens in dat cinema evengoed om geluid draait als om beeld. In de weergave van Rubens tweestrijd, tussen het wondermiddel van een cochleair implantaat en acceptatie van zijn lot, doorklinkt telkens weer emotie.