Passenger
Vanaf de veilige achterbank van een taxi onderzoek je in deze VR-ervaring het nieuwe land waar je gaat leven, zoals talloze migranten voor jou dat deden. Terwijl de taxichauffeur je geruststellend toespreekt en vertelt over zijn eigen aankomst lang geleden, glijden de industrieterreinen en woonwijken van je nieuwe woonplaats langs via het raam. In deze tactiele stopmotionanimatie, opgebouwd met alledaagse knutselmaterialen, vormen ze een surreële en constant van vorm veranderende wereld.
Voor de Australische makers Isobel Knowles & Van Sowerwine was het maken van Passenger ook een ontdekkingstocht. Al sinds hun kennismaking op de kunstacademie in 2001 bekwaamden zij zich in stopmotionanimatie, in zowel korte films als installaties. Maar in VR werkten zij nog niet eerder. Ze leerden zichzelf de techniek aan voor Passenger. In de research spraken zij daarnaast met tientallen taxichauffeurs over hun ervaringen als immigranten in Australië. Die realiteit verwerkten ze tot een dromerige animatiewereld.