Zuid-Amerika, 1919. Op een magische plek bij een imposante waterval richt Julia, de vrouw van een landeigenaar, een smeekbede tot de Iguazú, de mythische moeder van dag en nacht. Julia's dienstbode heeft gewaarschuwd dat dit volgens de oorspronkelijke bevolking streng verboden is. Desondanks doet zij het en zo komt Julia's doodgeboren zoontje weer tot leven – maar hij is niet de enige die terugkeert. De prijs blijkt hoog en doet twee werelden kantelen. Aan de ene kant die van de Europese veroveraars en hun priester, aan de andere kant die van de uitgebuite of gedode Guaraní's.
Casabé werkt de soms schokkende confrontatie uit in een spel met genres. Los que vuelven, naar haar korte film La vuelta del malón, vermengt stijlvol sociaal-historisch drama met horror en elementen van de bovennatuurlijke thriller. De opbouw in drie episoden staat garant voor onverwachte verschuivingen van de blik. Zo onderzoekt Casabé de diepgewortelde angst van de witte mens voor een opstand van de onderdrukten.