Long Arm of the Law
Zes veteranen van het Volksbevrijdingsleger beroven een juwelier in Hongkong in dit nog altijd schokkende meesterwerk van de Hongkong-new wave. Johnny Maks enige film als regisseur werd uitgebracht in 1984, het jaar van de Chinees-Britse Verklaring waarin werd bepaald dat Hongkong in 1997 aan China zou worden overgedragen.
Mak allegoriseert zijn scenario om het vervolgens te compliceren. In een reeks scènes gebruikt een groep criminelen van het vasteland buitensporig geweld: bij een achtervolging, een moord op een schaatsbaan en als climax, bij de extreem gewelddadige confrontatie als de zwaarbewapende overvallers worden belegerd in de beruchte Ommuurde Stad Kowloon. De film krijgt nu een extra lading doordat Maks vermenselijking van de wrede criminelen wordt afgezet tegen het willekeurige geweld van de politie.
Volgens de Hongkongse recensent en programmeur Li Cheuk-to is het een film over "het fatalisme van Hongkongers in een uitzichtloze situatie" als "opgekropte frustratie, verslagenheid en onzekerheid uiteindelijk leiden tot ongebreideld geweld en fatalistische verwoesting".