Living the Light – Robby Müller
Voor de Nederlandse cameraman Robby Müller (1940-2018) was licht zijn leven. Zelfs als hij homevideo's maakte, dwaalde zijn camera af om te vangen hoe mooi het licht weerkaatst werd door de kabbelende golfjes van een beekje. Voor haar intieme portret over Müller kreeg Claire Pijman de beschikking over deze homevideo's, evenals door Müller gemaakte polaroids en foto's. Ook bevat haar film de boodschap die David Lynch insprak op Müllers antwoordapparaat.
Naast dit fraaie privé-archiefmateriaal bevat Living the Light eenvoudige maar prachtige beelden uit de beroemde films waarvoor hij het camerawerk deed, films van onder anderen Wim Wenders, Lars von Trier en Jim Jarmusch − Jarmusch' band Sqürl verzorgt de muziek. Alle drie, en andere geïnterviewden, spreken liefdevol over Müller, die niets moest hebben van grote Hollywoodproducties waarbij trucks vol lampen worden aangerukt. Collega-cameraman Theo Bierkens verwoordt treffend Müllers filosofie: "Het ging Robby nooit om mooie plaatjes. Het ging om het gevoel."