Kunstenaar Phil Collins zet housemuziek in als actiemiddel tegen het uit zijn voegen barstende en racistisch gemotiveerde Amerikaanse gevangenissysteem.
De wereldberoemde Amerikaanse danser en choreograaf Isadora Duncan werd niet alleen bekend om haar baanbrekende werk, maar ook vanwege de tragische dood van haar twee kinderen in 1913. Haar verdriet verwerkte ze in het dansstuk Mother, dat gaat over verlies en leegte.
Regisseur en danser Damien Manivel volgt vier vrouwen bij hun pogingen om deze choreografie ieder op hun eigen wijze tot leven te brengen en te doorgronden: de jonge, beeldschone danser Agathe Bonitzer, de choreograaf Marika Rizzi en haar pupil Manon Carpentier die het syndroom van Down heeft en de gepensioneerde choreograaf Elsa Wolliaston, die de hoofdrol speelde in Manivels korte film The Lady with the Dog.
De vrouwen worden met een geduldige, liefdevolle camera gevolgd op de soms frustrerende en ontroerende zoektocht naar de essentie van de dans, waarbij ze worden geconfronteerd met verlies en verdriet in hun eigen levens. Manivel won met zijn film de prijs voor beste regie op het filmfestival in Locarno.
Bij subliem geïllustreerde dagboeken van zijn overleden partner Ricci Lucchi monteerde Gianikian beelden van werkreizen naar de VS en Jeruzalem.
Vier vrouwen worstelen ieder op eigen wijze met de choreografie Mother van Isadora Duncan, die ze maakte na de dood van haar twee jonge kinderen.