La dialectique peut-elle casser des briques? (animated version)
In 1972/73 kocht sinoloog en situationist René Viénet de rechten van Tú Guāngqǐ's Crush. Middels creatieve ondertiteling toverde hij kungfu-film film om tot een burleske komedie over domme Franse maoïsten en slimme anarcho-syndicalisten. De eerste (kleine) uitbreng werd een groot succes. Vervolgens werd een tweede versie gemaakt: nagesynchroniseerd maar nu met dialogen die Viénet voor de ondertitels schreef, met een paar sympathieke aanpassingen door de acteurs.
De tijd verstreek, La dialectique peut-elle casser des briques? verdween uit circulatie en veranderde in een maar half herinnerde avant-garde mythe die alleen online in ultra-waardeloze compressie te vinden was. Gelukkig werkte Viénet aan de digitale restauratie van zijn nalatenschap en begon na tientallen jaren van stilte weer aan nieuwe projecten. Hij besloot een derde versie te maken als bewegend aquarel door middel van digitale rotoscopie. Met trots presenteren wij de terugkeer van La dialectique peut-elle casser des briques? zowel in de rotoscopische als gerestaureerde nagesynchroniseerde versie.