La collection qui n'existait pas
Het begon allemaal in 1966, toen de Belgische radioloog Herman Daled bevriend raakte met de dichter-kunstenaar Marcel Broodthaers. Daled en zijn vrouw Nicole kochten werk van hem en ontmoetten andere kunstenaars uit zijn netwerk. Zo ontstond, organisch en niet met een verzamelaars-oogmerk, een waardevolle collectie conceptuele kunst. Daled begaf zich op onbekend terrein; hij kocht immers geen concrete kunstwerken, maar vooral ideeën, soms ter plekke neergekrabbeld op een briefje.
Daled verkocht in 2011 zijn collectie, met onder meer werk van Broodthaers, Daniel Buren, Lawrence Weiner en On Kawara, aan het MoMa in New York. La collection qui n’existait pas is een documentaire over een enigszins mysterieuze verzamelaar die zichzelf niet als verzamelaar ziet en pertinent bescheiden blijft over zijn rol. Hij was simpelweg de juiste man op het juiste moment, aldus Daled. De film, geproduceerd door Marion Hänsel, biedt niet alleen inzicht in zijn allesbehalve normale leven, maar is ook een ode aan een radicale, nog altijd relevante kunststroming.