Judy Versus Capitalism
Feminist, activist en journalist Judy Rebick is al sinds de jaren zeventig een belangrijke vertegenwoordiger van progressief Canada. Ze ging de barricaden op voor het recht op abortus en stond in de vroege jaren negentig aan het hoofd van Canada’s grootste vrouwenorganisatie. Ze onthult hoe periodes van strijdbaarheid worden afgewisseld met zware depressies, waarvan de oorsprong ligt in trauma’s uit haar vroege jeugd.
In dit essayistische portret dat experimenteel filmmaker, vriend en geestverwant Mike Hoolboom van haar maakte, begeleidt een eclectische beeldcollage Rebicks stem terwijl ze reflecteert op politieke en persoonlijke thema’s uit haar leven. Gestructureerd in zes delen, die elk openen met een moment uit een van haar publieke optredens, roept de film facetten van haar ervaring op in impressionistische super8-opnamen. Deze gefragmenteerde kroniek van een halve eeuw politieke strijd tegen conservatisme en neoliberalisme is ook het verhaal van een uitgesproken vrouw die in het openbaren van haar persoonlijke geschiedenis uiteindelijk haar meest revolutionaire daad stelde.