Jeanne, die samenwoont met haar tienerzoon, vult haar lege dagen met een eindeloze lijst huishoudelijke klusjes. Ze kookt, maakt schoon, doet boodschappen en elke middag, terwijl ze aardappels kookt, doet ze het voor geld met een mannelijke bezoeker. Drie dagen in het monotone bestaan van deze weduwe van in de veertig uit de middenklasse worden getoond met statische, frontale composities en meedogenloze blokken real time.
De crew van deze hoeksteen van de feministische cinema bestond voor ongeveer tachtig procent uit vrouwen, onder wie cameravrouw Babette Mangolte en editor Patricia Canino. De film wordt nog altijd geanalyseerd door wetenschappers en recensenten op het gebied van sociale ervaringen van vrouwen en rolpatronen, filmtechnische aspecten en psychoanalytische filmtheorie. Voor Akerman, die opgroeide in een vroom Joods gezin in Brussel waarin "het leven gestructureerd werd door rituelen" is het vooral een zeer persoonlijke film: "Het komt voort uit mijn ervaringen als kind ā al die gebaren van mijn moeder. Daarom is de film zo precies."