Kunstenaar Phil Collins zet housemuziek in als actiemiddel tegen het uit zijn voegen barstende en racistisch gemotiveerde Amerikaanse gevangenissysteem.
Het verhaal van de vijftiende-eeuwse heldin Jeanne d'Arc is al vele malen op film verteld, maar nooit zo excentriek en experimenteel als hier door Bruno Dumont. In Jeannette toonde Dumont al haar jeugdjaren en haar roeping door God. Deze opvolger, opnieuw geïnspireerd door de geschriften van de katholieke dichter Charles Péguy, draait om het einde van haar leven. Nadat ze het Franse leger tijdens de Honderdjarige Oorlog naar een zegetocht heeft geleid, volgt een proces waarin ze wordt beschuldigd van ketterij.
Dumonts minimalistische vertelling draait niet om de historische feiten, maar trekt ons Jeanne's hoofd in. De Franse nationale heldin, die in werkelijkheid negentien was toen ze tot de brandstapel werd veroordeeld, wordt gespeeld door de twaalfjarige Lise Leplat Prudhomme, de jongste van de twee actrices die in Jeannette de titelrol speelden. Het zet de kinderlijke onschuld van Jeanne d'Arc des te sterker af tegen de starre striktheid van de groep oude mannen die over haar oordeelt.
Bij subliem geïllustreerde dagboeken van zijn overleden partner Ricci Lucchi monteerde Gianikian beelden van werkreizen naar de VS en Jeruzalem.
Vier vrouwen worstelen ieder op eigen wijze met de choreografie Mother van Isadora Duncan, die ze maakte na de dood van haar twee jonge kinderen.