Brian had niet gedacht dat hij ooit een dissident in ballingschap zou worden. Jenny had nooit verwacht dat ze een angst voor treinen zou ontwikkelen. Peter was een student die alleen aan de zomervakantie dacht. Eddie was ervan overtuigd dat zijn geloof in geweldloosheid nooit zou wankelen. Maar toch, aan het eind van de zomer van 2019 was alles voor ieder van hen veranderd.
Honderdduizenden, misschien zelfs miljoenen demonstranten zijn vanaf begin juni de straat op gegaan in Hongkong. Aanvankelijk vanwege de omstreden plannen van de overheid voor een uitzettingswet, maar inmiddels eist de beweging ook meer vrijheid en democratie, waarbij de woede over het harde politieoptreden een cyclus van geweld heeft ontketend. Sinds de overdracht aan China in 1997 is Peking nog nooit zo hevig getart als met deze protesten in Hongkong. If We Burn kijkt naar de beweging door de ogen van Hongkongers, wier lot, net als dat van de stad, nu onzeker is.