G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children
Begin 2019 lanceerde The Ummah Chroma hun collectief met de muzikale korte film AS TOLD TO G/D THYSELF tijdens het Sundance Film Festival. Met een gedeelde visie, geworteld in de muziek die hen samenbrengt, verkent het collectief thema's als metafysische vergankelijkheid, spiritualiteit en zelfexpressie.
The Ummah Chroma bouwt voort op deze thema's, de treffende beelden en de geïmproviseerde soundtrack van hun film om de rituele ruimte G/D THYSELF: Spirit Strategy On Raising Free Black Children te creëren in Het Nieuwe Instituut. Deze ruimte borduurt voort op de overpeinzingen uit de eerder genoemde film over het opvoeden van vrije Zwarte kinderen en is geïnspireerd op verschillende culturele tradities. Gedurende de vijf maanden dat de ruimte open is voor publiek, zal het collectief gastartiesten en -uitvoerenden uitnodigen om bovengenoemde 'spirituele strategieën' uit te voeren en te onderwijzen in de ruimte. Daarnaast programmeren ze een reeks activaties zodat de gemeenschap de ruimte zo optimaal mogelijk kan benutten. Rituele performance, beeldhouwwerk en video-installaties zijn slechts een paar van de gebruikte media.
Het collectief werkt opnieuw samen met creative producer Erin Wile en production designer Lauri Faggioni.
Tijdens IFFR kan het publiek deelnemen aan Spirit Strategies, een reeks rituele performances in de installatie G/D THYSELF. Deze installatie is een samenwerking met Het Nieuwe Instituut. Na IFFR is het project nog te zien in HNI tot 28 juni 2020.