From the Queen to the Chief Executive
"Ik wil altijd films maken over zwakkeren en minderbedeelden. Of het nu gaat om menselijkheid, mensenrechten of de moed om problemen onder ogen te zien, we moeten hun bestaan erkennen." (Herman Yau)
De true crime-films van het Hongkongse buitenbeentje Herman Yau bevatten altijd scherpe observaties van sociale omstandigheden. In dit onvervalste drama richt de filmmaker/wetenschapper (Yau schreef een proefschrift over censuur in de Hongkong-cinema tijdens het Britse en het Chinese bewind) zich op maatschappelijke betrokkenheid ten tijde van de overdracht in 1997. In 1985 werden de minderjarige daders van een gruwelijke dubbele moord veroordeeld tot een gevangenisstraf van onbepaalde duur. In de film zien we de idealistische raadsleden Leung en Yueling strijden voor de rechten van de jonge gevangene Cheung, terwijl 1997 dichterbij komt.