Empty Horses
Als dit de hemel is, kom dan maar op met dat hiernamaals! In een metafysische screening room ontmoeten de geesten van de legendarische Hongaarse filmmakers Michael Curtiz en Gábor Bódy elkaar, terwijl op het scherm filmbeelden voorbijtrekken uit klassiekers van de twintigste eeuw.
Losjes gebaseerd op hun afzonderlijke biografieën vormt deze found footage-essayfilm niet alleen een botsing van persoonlijkheden – Curtiz emigreerde naar de Verenigde Staten toen de communisten de macht in Hongarije overnamen, Bódy bleef in Hongarije wonen – het is vooral ook een krachtmeting tussen twee filmstijlen. De iets oudere Curtiz (oorspronkelijk Kertész) regisseerde meer dan honderdvijftig producties tijdens Hollywoods 'Golden Age'. Bódy groeide uit tot een pionier in experimenteel avant-gardewerk en werd een vermaard filmtheoreticus. Terwijl op het scherm de beelden voorbijtrekken die deel uit zijn gaan maken van ons collectieve bewustzijn, ontspint zich een dialoog tussen twee genieën over leven, werken en kunst.