Een woning in de Fuchun-bergen is oorspronkelijk de titel van een legendarische handrol van de veertiende-eeuwse schilder Huang Gongwang. Debutant Gu Xiaogang liet zich voor zijn kalm maar meeslepend vertelde debuut daarnaast ook zichtbaar inspireren door het ingetogen humanisme van Taiwanese meesters als Edward Yang en Hou Hsiao-hsien. Als een handrol, die niet in één keer, maar stukje bij beetje bekeken moet worden, toont de film in 150 minuten de lotgevallen gedurende een jaar in het leven van de familie Yu (een grootmoeder, vier zonen en verdere aanhang en nageslacht) in Fuyang. Het biedt daarmee een panoramisch uitzicht op de vele maatschappelijke veranderingen in een Chinese provinciestad.
Gu begon met zijn film in zijn geboorteplaats middels persoonlijke leningen alvorens indie-start-up Factory Gate zich aansloot. Voor een zo complexe en consistent vormgegeven productie is het des te verrassender dat de maker geen filmopleiding volgde. Ook zijn keuze voor uitsluitend non-professionals als cast overtuigt volledig.