Cageman is een gerichte sociale aanklacht tegen een typisch Hongkongs fenomeen; in deze stad, met de grootste inkomensverschillen ter wereld, wonen veel onbemiddelde, middelbare mannen in goedkope hokjes in smerige huizen. Cageman is een microkosmos van Hongkong, waar de meeste inwoners noodgedwongen in onvoorstelbaar dichtbevolkte buurten wonen, prooi voor de monopolistische 'tycoons' – de (Chinese overheid steunende) schatrijke klasse van landeigenaren. Maar desondanks leiden ze een bestaan waaruit, ondanks de wrijvingen, een eigen gemeenschappelijk en onverzettelijk 'karakter van de Leeuwenrots' voortkomt.
Cageman is een sociaaldemocratische aanklacht tegen schijnpolitiek, doordat het gewone volk, georganiseerd op basis van anarchistische, communitaristische principes, de hypocriete plaatselijke en antidemocratische politici overtreffen. Cageman is ook briljant gefilmd en geschreven: Jacob Cheungs duizelingwekkend lange takes worden gecombineerd met prachtige vertolkingen van een aantal van de beste veteranen van de Hongkongse filmindustrie: Ray Chow, Teddy Robin, Gu Feng, Lau Shun.