Balloon
De twee onstuimige jongste zoontjes van Dargye en Drolkar hebben de condooms van hun ouders als ballonnen opgeblazen. Dat is niet alleen vervelend omdat hun hele dorp in het Tibet van de vroege jaren tachtig er schande van spreekt, maar vooral omdat de condooms nu op zijn. Het echtpaar van schaapherders heeft al drie zoons, en aangezien China onlangs de eenkindpolitiek heeft ingevoerd, kunnen er geen kinderen meer bij. Maar Dargye is even onstuitbaar als zijn fokrammen, dus voorbehoedsmiddelen zijn voor Drolkar een eerste levensbehoefte.
Nadat China's eenkindpolitiek in 2015 werd versoepeld – tegenwoordig zijn per gezin twee kinderen toegestaan – ontstond er ruimte voor films die de gevolgen van de maatregel onder de loep leggen. De Tibetaanse filmmaker Pema Tseden kiest daarbij voor een droogkomische insteek, gevat in verraderlijk simpele handheld-filmbeelden vol impliciete symboliek. In zijn wereld is er geen kloof tussen moderniteit en traditie, maar schuren de twee zachtmoedig langs elkaar.