Somi is zwanger van haar tweede kind. Een meisje, hoopt ze. Samen met haar echtgenoot bereidt ze zich voor op de nieuwe fase van hun ouderschap. Hun zoontje moet daarom naar school. Maar als ex-Naxaliet zijn zulke stappen moeilijk te zetten. In het hedendaagse India zijn Somi en haar man derderangsburgers. Ze missen de juiste certificaten en een onoverzichtelijk bureaucratisch proces kan ze daarbij niet verder helpen.
Regisseurs Isabella Rinaldi, Cristina Hanes en Arya Rothe van het NoCut Film Collective concentreren zich op de nauwe familieband van Somi, en schetsen zo een intiem portret van ex-Naxalieten in India. Ooit waren Somi en haar man communistische strijders die vochten voor de rechten van Indiase stammen. Om het welzijn van hun gezin te kunnen waarborgen, hebben ze zich echter aan de overheid overgegeven in ruil voor marginale compensatie en eenvoudige huisvesting. A Rifle and a Bag is een indrukwekkende documentaire over mensen die hun idealen moeten opgeven om aan hun eigen toekomst te mogen werken.