Walking in Darkness
Auto’s en vrachtwagens kunnen Zhou Jun nog maar net ontwijken. Met een halflege drankfles in zijn hand en een foto om zijn nek, strompelt hij zwalkend tegen het verkeer in. Z'n zoontje is zoek, stamelt hij tegen de taxichauffeur die hem oppikt en kosteloos meeneemt op een nachtelijke rit. Waar ze heen gaan, weten de mannen misschien zelf niet eens.
Zo start Walking in Darkness, een raamvertelling vanaf de achterbank waar Zhou Jun langzaam nuchter wordt en zijn flashbacks steeds dichter bij de confronterende realiteit komen. Schrijver en regisseur Tang Tang, die zijn film baseerde op het boek A Walking Cigarette, laat daarbij herinneringen uit verschillende periodes naadloos in elkaar overlopen. Gebeurtenissen uit een onstuimig huwelijk worden soepel vermengd met Zhou Juns zoektocht naar zijn zoon. En naar mysterieus verdwenen oude geliefden. Tang zaait met zijn versnipperde montage opzettelijk verwarring, om uiteindelijk naar een even benauwend als bevrijdend slot te sturen.