The Mythory of the Kelly Gang
The Story of the Kelly Gang (1906) is volgens veel historici ’s werelds eerste film van speelfilmlengte. Voor zover bekend is er nog maar 17 minuten van het originele materiaal over.
Stommefilm-historicus Dr. Peter Walsh en Australisch filmrecensent Tara Judah besloten samen een odyssee te ondernemen door het begintijdperk van de cinema en de Australische culturele film, om de 43 ontbrekende minuten in te vullen. Zo is een video-essay van een uur ontstaan waarin mythe en verhaal samenkomen en door elkaar lopen. Het eindresultaat zal een verandering teweegbrengen in wat je denkt te weten over Ned Kelly en zijn bende en over de mate waarin de vroege cinema alles heeft beïnvloed van de Australische nationale identiteit en het traject van de narratieve cinema tot beeldsnelheden in film en zelfs impact had op het huidige scala aan hipsterbaarden.