Spione
Spione is een Duitse zwijgende spionagethriller uit 1928, geregisseerd door grootmeester Fritz Lang en mede geschreven door zijn toenmalige vrouw Thea von Harbou. Zoals veel beroemde films van Lang biedt dit werk een geraffineerde mozaïekvertelling over een topcrimineel die de wereldheerschappij wil overnemen. In feite verweeft de film terugkerende Lang-thema’s zoals noodlot, angst, macht en paranoia tot een dynamische samenzweringsthriller, die gebruikmaakt van de onderliggende spanningen in de Weimarrepubliek en die de moderne stad presenteert als even bevrijdend als angstaanjagend.
Op het witte doek komt meesterbrein Haghi (Rudolph Klein-Rogge), die achter een wijdverbreide spionageoperatie zit, achter een riskante romance tussen Sonya Baranikowa (Gerda Maurus), een Russische dame die voor hem werkt, en de knappe agent 326 (Willy Fritsch), die voor de geheime dienst werkt.